Adopta o atitudine pozitiva chiar daca designul tau e criticat

By October 4, 2011 Design No Comments
meeting2

Indiferent de locul de munca, a fi capabil sa accepti critica, face parte din job. Fie ca primesti feedback din partea sefului sau din partea unui client, este foarte important sa stii cum sa raspunzi la critica.

Cateva sfaturi care te pot ajuta:

Adopta o atitudine potrivita

Design-ul este o activitate subiectiva, si ca orice forma de arta, nu are un manual cu reguli. Nu-ti poate spune nimeni ce este bine si ce este rau, dar nici nu-ti poti ignora in totalitate seful sau clientul. Cu toate acestea, daca primesti critica si obiectiile celorlalati cu atitudinea potrivita, le poti folosi in avantajul tau – si e posibil sa iti faca placere.

Cu totii ne uitam la un design printr-un filtru modelat de experiente personale, iar acest filtru este, de obicei, foarte diferit de la o persoana la alta. Chiar daca ai o diploma in design si vreo 10 ani de experienta, nu pot fi toti de acord cu viziunea ta de “expert”, asa ca nu te astepta ca o vor face si fii deschis la noi perspective.

Desi este mai usor de spus decat de facut, incearca sa te inlaturi din ecuatie si sa nu privesti criticile aduse actiunilor si muncii tale ca pe ceva personal.

Asigura-te ca ceilalti inteleg care este scopul designului pe care l-ai facut

Parerile criticilor sunt bune doar daca ei au inteles clar obiectivele designului realizat de tine.

Asigura-te ca toate partile implicate au inteles obiectivele pe care designul incearca sa le atinga, inainte de a le arata rezultatul muncii tale. Altfel, ai mari sanse sa primesti critici si recomandari care nu au legatura cu obiectivele.

Controleaza-ti / Verifica-ti prima reactie

Majoritatea oamenilor devin defensivi sau/si agresivi, atunci cand vine vorba sa fie criticata munca lor. Daca recunosti acest comportament agresiv si la tine, invata sa te relaxezi si sa gandesti putin inainte de a raspunde. Aceasta metoda iti permite sa-ti pastrezi calmul si sa lasi logica sa domine emotiile. Sa te lasi prada emotiilor si sa dai un raspuns impulsiv pe care sa-l regreti mai tarziu este ulltimul lucru pe care vrei sa-l faci. Retine ca in cele mai multe cazuri, cel care te critica intentioneaza doar sa te ajute.

Chiar daca doare putin, ai nevoie de o critica constructiva pentru a deveni un designer mai bun. Acest lucru este important, mai ales pentru incepatori.

Toate artele vizuale au un mecanism intrinsec de recompensa: cu cat creezi mai mult, cu atat mai mult simti ca poti realiza lucruri de calitate. Este un lucru care ii impinge de la spate pe artisti, iar revenirea poate fi dificila cand acest moment euforic este distrus de criticile altora.

Retine totusi, capacitatea de a realiza diverse lucruri si intelegerea acestui domeniu se va maturiza in timp.

Separa critica pozitiva de cea negativa

Din pacate, nu orice critica este constructiva. Unii sunt intr-o stare proasta, suparati sau doar negativisti si vor sa se foloseasca de orice ocazie pentru a-i aduce si pe altii in aceeasi stare. Altii sunt lipsiti de experienta sau necalificati pentru a-ti oferi o parere de calitate.

Chiar daca designul este subiectiv, este foarte important sa poti deosebi critica constructiva de cea destructiva. Cu toate astea, sa nu crezi ca asta inseamna ca acum ai o scuza pentru a ignora comentariile care nu-ti plac. Daca nu esti sigur ca ai parte de o critica destructiva, atunci nu te grabi sa ignori parerile celorlalti.

Uite cum ai putea sa faci diferenta intre cele doua:

Constructiv:
– critica este exprimata prin pareri clare, logice si bine definite
– in urma criticilor, poti actiona imediat pentru a gasi o solutie mai buna
– critica constructiva este obiectiva. Iti ofera o perspectiva unica fara un motiv anterior.
– critica obiectiva este intotdeauna temperata si potrivita pentru situatia respectiva.

Destructiv:
“Logo-ul este urat” sau “Nu-mi plac culorile pe care le-ai ales” – acestea sunt exemple de critica fara sens.

Invata din critica

Acest pas este probabil si cel mai greu, dar si cel mai important. Daca vrei sa inveti ceva din critica pozitiva, atunci nu trebuie sa te comporti ca si cum nimic nu s-a intamplat; fa un efort pentru a imbunatati calitatea lucrurilor pe care le faci.

Partea buna a criticii este ca iti deschide ochii si-ti arata slabiciunile pe care doar ceilalti le pot observa.

Cand cineva iti critica design-urile nu te panica, incepe cu pasi mici. Urmareste cateva tutoriale, cauta inspiratie la alti designeri sau cere parerea altor designeri. Uneori victoriile mici sunt cele mai rapide metode de a avea succes. Pana la urma iti vei imbunatati calitatile si vei putea multumii celor care te-au criticat si te-au ajutat astfel sa progresezi.

Cauta o idee noua

Daca nu poti invata ceva nou din critica poti cauta o idee noua. O perspectiva diferita iti da sansa sa vezi rezultatele muncii tale si din alt punct de vedere; una la care nu te-ai fi gandit.

Cum te inspiri dintr-o galerie sau din portofoliul altui designer talentat, la fel poti gasi idei noi si inspiratie in critica pozitiva; e nevoie sa te dai doar un pas in spate. Fii curios si abordeaza critica intr-un mod obiectiv; poate fi incredibil de folositor.

Critica actioneaza deseori ca un dus rece de care ai nevoie pentru a te trezi si a apasa butonul de “reset” al unui proiect la care lucrezi. Retine ca munca ta se bazeaza pe propriile notiuni preconcepute despre ceea ce isi doreste clientul si ca este posibil ca tu sa fii ratat unele semne. De aceea este bine sa discuti despre fiecare obiectiv si asteptare a clientului tau inca de la inceput.

Daca trebuie, incearca sa intelegi mai bine critica primita

Uneori primesti critica intr-un mod neclar si nu poti reactiona. Face parte din viata. Din pacate, daca nu iei initiativa, acest tip de critica este destul de nefolositor celor implicati.

Incearca sa pui intrebari clare pentru a intelege ce vrea sa-ti spuna persoana care iti critica munca. De ex: “Vreau sa inteleg mai bine punctul tau de vedere. Poti da mai multe detalii?” sau “Dupa tine, cum crezi ca as putea imbunatati asta?” Astfel de intrebari vor mentine o legatura deschisa intre tine si persoana care critica. In plus, poti ramane cu sfaturi practice si concrete in urma lor.

Multumeste-i celui care te critica

Fie ca esti criticat pe buna dreptate sau ca persoana incearca sa fie nepoliticoasa, poti da un exemplu si multumi celor care te critica. Faptul ca multumesti chiar si celor mai duri critici ai tai poate lasa o impresie de durata, lasand o usa deschisa si pentru alte ocazii.

Iar daca respecti persoana care te critica si parerile ei, poti merge mai departe si poti dezvolta o relatie de mentorat cu ea. Un mentor te poate ajuta sa fii responsabil si sa te dezvolti permanent.

Tu ce parere ai despre critica? Ne poti detalia in sectiunea de comentarii.

Leave a Reply